Az e-business egyik pillére: az elektronikus fizetés

Előadó: Imre Zsombor

Hogyan fizethetünk az interneten és egyéb elektronikus csatornákon? Milyen kockázatokkal kell számolnunk? Kik a fizetési folyamat szereplői és kik a kockázat viselői? Hogy vonatkozik mindez az elektroinkus kereskedőkre? Mik a magyar elektronikus fizetési piac jellemzői? Miért vagyunk komparatív hátrányban? Milyen tendenciákkal, trendekkel jellemezhetők a külföldi piacok az elektronikus fizetési szolgáltatások szempontjából? Milyen lehetőségeink vannak Magyarországon?

Az információs társadalom építésében mára odáig jutottunk, hogy maga a pénz is technológiává vált – a pénzügyi szektor talán legkomplexebb technológiájává. Kis túlzással, a XX. század második fele a pénzügyi tranzakciókat és a banki tartozik-követel egyenlegeket az irodai nyomtatványokhoz hasonlóan digitalizálta, azaz elektronikus jellé degradálta. Napjainkban a kereskedelmi pénzforgalomnak is egyre nagyobb része digitalizálódik. Ez a tendencia azonban túlmutat a bankszektoron, mivel az elektronikus pénz meglehetősen különbözik a maga fizikai valójában megjelenő érmétől és bankjegytől. Az elektronikus kereskedelem hátterében már zajlik az új „pénzmárkák”, fizetési rendszerek, kibocsátók, és intézmények (PSP-k –Payment Service Providerek, konszolidátorok) hatalomátvétele.

A volumen növekedésével és az iparági legjobb gyakorlatok kialakulásával az elektronikus fizetési tranzakciók „kommoditizálódnak”, kvázi-standarrdá válnak. A globálisan szétszórt, hatalmas tranzakciómennyiséget kezelő pénzügyi közvetítők azonnali fedezet-ellenőrzést, kockázat-kezelést, rekonszoliációt és egyéb értéknövelő szolgáltatásokat biztosítanak az e-business szereplőinek.

Miközben a világ szalad előre, Magyarországon most alakulnak ki az elektronikus kereskedelem infrastrukturális, jogi és kulturális feltételei. Regionális összehasonlításban a mezőny első felében, de komparatív hátrányokat felhalmozva várjuk az e-business big bang-jét. A fizetési tranzakciók számos jól látható és még több rejtett kockázatot hordoznak, amelyek a mindennapokban az észlelt kockázat torzító optikájában számos félreértést eredményeznek. Elég lesz-e a passzív várakozás? Mekkora az elektronikus fizetés kockázata? Mi okozza számos elemzés és piaci szereplő túlzott pesszimizmusát? Mely szereplők hiányoznak Magyarországon a fizetési értékláncból? Mit jelent a market maker hatás? Az előadás ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ.

Nyomtatható verzió