Az online hirdetési piac jövője

Hogyan változtatnak a hirdetői szokásokon a KKV és a start up cégek? Hogyan lehet bevonni a hirdetői körbe kisvállalatokat?

Előadó: Kálmán Tamás, Etarget Kft
Az online reklámok piaca nő a leggyorsabb ütemben az összes média költések arányában. Ezt eddig is tudtuk, de mi a motorja, mozgatórugója ennek a dinamikus fejlődésnek. Az Egyesült Államokban már az internetes marketingpiac közel felét teszi ki a keresőmarketing útján történő hirdetés. Hazánkban is egyértelműen megfigyelhető ez a tendencia. A keresőmarketing lehetőséget nyújt a kisebb vállalkozásoknak is, hiszen a PPC (Pay Per Click) rendszerrel, a valós eredmény, a kattintások után fizet a hirdető, s ma már elérhető a teljes magyar internetes társadalom a keresőhirdetések által, hiszen ezek a hirdetések nem csak a keresőkben jelennek meg, hanem tartalmi oldalakon, vagy akár a közösségi oldalakon is."

Előadó: Palocsay Géza, Online Hirdetési Igazgató, Sanoma Budapest Kiadói ZRt
Az online hirdetési piac jövőjének a videós tartalmakat cikkekhez kapcsolódó kép és mozgóképeket, illetve az ezeken elhelyezhető hirdetéseket tartom. Azt gondolom, hogy a hagyományos banneres megjelenések súlya kissé csökkenni fog és áttolódik a videókban megjelenő layer és egyéb felületekre. Természetesen nem fognak megszűnni a display felületek, csak csökkenni fog valamelyest a használatuk, ami főleg a régebbi kreatívokon fog érződni (468x60). Tovább folytatódik a kreatívok átméreteződése, kevesebb de nagyobb felület veszi át a hatalmat az oldalakon.
A KKv belépése fontos tényező a hirdetőpiacon, a Sanoma 2006 év elején hozta létre a szolgáltatási üzletágát, mely a piac ezen szereplőinek kínál megjelenési lehetőségeket. Ezzel a szektorral mind offline, mind online egy szeparált, külön értékesítési csoport foglalkozik és listák alapján egyszerű, költséghatékony ajánlatokkal keresik meg a potenciális hirdetőket. Több példa is volt arra, hogy egy cég, egy ilyen ajánlatot követően magasabb értékű display felületeket vásárolt és elkötelezett hirdetővé vált a neten.
Azt a véleményem, hogy a kicsi, egyszerű, de hatékony ajánlatok jelentik a belépőt a KKV-knak. Ha a kisebb ajánlatokkal célhoz érünk, akkor később „kinevelődhet” az ügyfél nagyobb, jelentősebb költővé.

Előadó: Somogyi Péter Pál, online hirdetési igazgató, [origo] Zrt
Önmagukban a KKV-k és a sturt up cégek hatása nehezen értelmezhető. Komolyabb összefüggések nyerhetőek, ha ezekkel együtt a PPC (pay per click) hirdetési rendszereket is együtt vizsgáljuk. Az látható, hogy a KKV-k költéseik egyre nagyobb hányadát fordítják az ilyen típusú hirdetési hálózatok felületeire (Google, e-Target). Elég ha csak azt nézzük, hogy az USA-ban vagy Nagy Britanniában (mondhatjuk úgy is, hogy tőlünk nyugaton) az online hirdetésekre fordított összegek 30-40%-át az ilyen típusú rendszerekben költik el. Nálunk még a 10%-ot sem éri el, de egyre inkább az látható, hogy az internetes reklámtortán belül ez a legdinamikusabban növekvő szelet. Fontos, hogy ezen cégek nagyon kevés marketing kommunikációs kerettel rendelkeznek, és erősen ROI alapján költik el ezt a keretet. Amit lehet kipróbálnak, elemzik, kiszámolják, hogy hol érték el a legalacsonyabb befektetéssel a legmagasabb hozamot, és aztán tartósan azon eszköz mellett teszik le a voksukat. Ez a klasszikus banner értékesítésben is látható eredményeket okoz, hiszen Ők azok, akik kizárólag átkattintás alapon vásárolnak, és erősen tolják ez irányba a piacot. Jellemzően nem image kommunikációra fordítják erőforrásaikat, és az inkább csak másodlagos vagy harmadlagos céljuk marad. Az általuk is jól irányítható, menedzselhető hirdetési megoldásokat keresik, amely viszont folyamatos fejlesztésekre is készteti a médiatulajdonosokat (lásd affiliate rendszerek). Mint említettem az image az gyakorlatilag lényegtelen, leginkább termék kampányokat, értékestést támogató kampányokat folytatnak. FONTOS azonban, hogy önmagukban kicsik ezek a cégek, de a KKV szektor több százezer cégből áll, ezért az, aki nem találja meg vagy nem találja ki az igényeiket az a későbbiekben lemaradhat. A kérdés az, hogy a hazai tartalomtulajdonosok és külföldi PPC rendszerek együttműködve fogják ezt kielégíteni, vagy a nagy portálok saját rendszereket fognak-e beindítani. Az biztos, hogy zen cégek költései túlnyomó többségben ezen rendszerekben fognak megjelenni. Ez önmagában az internet reklámtorta növekedését nem fogja lelassítani, inkább átalakítja a szeleteket

Előadó: Szabó Ákos, online hirdetési igazgató, Index Zrt
Az utóbbi évek reklámpiaci stagnálása, sőt visszaesése nem kizárólag a makrogazdasági folyamatok eredménye, hanem közrejátszik benne az is, hogy amíg a 90-es évek a márkabevezetések időszaka volt, addig a mai beérett piacon az egymástól való üzletszerzés lehet a cél, ez pedig meglehetősen nagy áldozatokkal jár. A multinacionális cégek hirdetési költésének csökkenésével a kis- és középvállalkozások hirdetési kedve egyre fontosabb lesz a médiapiac számára. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ezek a cégek alapvetően rövidtávon eredményorientált és nem image-építő marketinget folytatnak, és azonos költésvolumenért cserében kézzelfoghatóbb és szakmailag megalapozottabb teljesítményt várnak el médiatulajdonosoktól és ügynökségektől egyaránt, ha egyáltalán igénybe veszik az ügynökségek szolgáltatásait.

Nyomtatható verzió